Panellid: een persoon die op vrijwillige basis gedurende een bepaalde tijd regelmatig (persoons)gegevens aan de Consumentenbond verstrekt, om deze in staat te stellen onderzoek te verrichten op specifieke terreinen. Panelregistratie: het samenhangend geheel van gegevens die door de panelleden vrijwillig worden verstrekt en die door de Consumentenbond worden geregistreerd. Verwerker: degene die in opdracht van de Consumentenbond gegevens uit panelregistraties verwerkt.
De Consumentenbond vindt het van groot belang dat er zorgvuldig wordt omgegaan met persoonsgegevens. Persoonsgegevens worden dan ook zorgvuldig verwerkt en beveiligd. Daarbij houden wij ons aan de eisen uit de privacywetgeving. Dat betekent bijvoorbeeld dat wij:
Het doel van de panelregistraties is de Consumentenbond in staat te stellen te beschikken over persoons- en praktijkgegevens van consumenten teneinde:
In de panelregistraties worden de volgende persoonsgegevens opgenomen: 1. geslacht; 2. vier cijfers van de postcode; 4. e-mailadres; 5. geboortedatum; 6. gezinssamenstelling en opleiding.
Bovenstaande gegevens gebruiken wij om uitspraken te kunnen doen omtrent de representativiteit van het panel met betrekking tot de onderzoeken waaraan je hebt meegewerkt. De uitkomsten van de onderzoeken worden openbaar gemaakt via onze uitingen zoals gidsen en website. Deze uitkomsten zijn niet herleidbaar naar individuele personen tenzij hier uitdrukkelijk toestemming voor is gegeven.
Je kunt altijd je persoonlijke panelgegevens inzien.
De aanmelding voor het panel moet bevestigd worden. Als je panellid bent, bewaren we de aanmelddata zo lang je deelneemt aan het panel. De data van onderzoeken waar je aan hebt meegewerkt worden na 2 jaar van de servers verwijderd. Binnen de Consumentenbond worden de data anoniem opgeslagen tenzij je hebt aangegeven dat de Consumentenbond je mag benaderen. Als je je afmeldt voor het panel worden data van onderzoeken na 2 jaar van de servers verwijderd. Daarbij worden na afmelden de aanmelddata verwijderd. Als je om welke reden dan ook door het panelmanagement geblokkeerd wordt van deelname worden 3 maanden na blokkeren de aanmelddata verwijderd behalve het e-mailadres omdat dat ervoor zorgt dat je je niet opnieuw kunt aanmelden. Als je je persoonsgegevens uit het panel wilt verwijderen, worden jouw aanmelddata direct verwijderd. Dit kan niet meer ongedaan gemaakt worden. Als je je gegevens wilt inzien, kan dat via de persoonlijke panelomgeving.
Aan derden worden nooit persoonsgegevens uit de panelregistraties verstrekt, met uitzondering van de volgende situatie: * de Consumentenbond kan bij het verwerken van panelgegevens verwerkers inschakelen. Hierbij moet gedacht worden aan verzendhuizen en bezorgers die producten aan klanten sturen. In de overeenkomst met die verwerkers heeft de Consumentenbond bepaald dat de klantgegevens na uitvoering van de overeenkomst meteen worden vernietigd en dat de persoonsgegevens alleen mogen worden gebruikt in het kader van de tussen Consumentenbond en verwerker gesloten overeenkomst.
We maken op de panelpagina en vragenlijsten gebruik van functionele cookies. Hier lees je meer informatie over het cookiebeleid van de Consumentenbond.
Wij nemen passende beveiligingsmaatregelen om misbruik van en ongeautoriseerde toegang tot jouw persoonsgegevens te beperken. Wij hebben hiervoor een informatiebeveiligingsbeleid. Zo zorgen wij ervoor dat alleen de noodzakelijke personen toegang hebben tot de gegevens; dat de toegang tot de gegevens afgeschermd is en dat onze veiligheidsmaatregelen regelmatig gecontroleerd worden. Rechtstreekse toegang tot de panelregistraties is voorbehouden aan enkele werknemers die uit hoofde van hun functie belast zijn met panelonderzoek.
De Consumentenbond draagt zorg voor de nodige voorzieningen ter beveiliging van de registratie tegen verlies of aantasting van de persoonsgegevens, alsmede tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking daarvan. Gelijke plicht rust op de verwerker.
Natuurlijk helpen wij je graag verder als je klachten hebt over de verwerking van jouw persoonsgegevens. Mocht je er desondanks toch niet samen met ons uitkomen, dan heb je op grond van de privacywetgeving ook het recht om een klacht in te dienen bij de privacy toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens. Je kunt hiervoor contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens.