Vaak gestelde vragen

Aanmelden kan via de website van het panel https://panel.consumentenbond.nl.
Nee. Je kunt maar met 1 e-mailadres meewerken aan het Consumentenbond Internetpanel. Dit adres is gekoppeld aan achtergrondgegevens als geslacht, leeftijd en regio. Het is wel mogelijk dat bijvoorbeeld een partner/huisgenoot ook meewerkt als panellid met eigen achtergrondgegeven en een eigen e-mailadres.
Dat kan 2 dingen betekenen:
  1. Je bent al actief panellid met dat e-mailadres en je ontvangt al uitnodigingen voor vragenlijsten. Je kunt dan op je persoonlijke panelpagina je gegevens controleren en je interessegebieden eventueel aanpassen.
  2. Je hebt je in het verleden aangemeld als panellid maar je deelname nooit definitief geactiveerd. In dit geval stuur je een e-mail naar de postbus van het panel cbipanel@consumentenbond.nl . Wij kunnen je eerdere aanmelding verwijderen zodat je je opnieuw kunt aanmelden.
Je kunt inloggen op jouw persoonlijke panelpagina via de website van het panel https://panel.consumentenbond.nl. Je kunt inloggen met het e-mailadres waarmee je bij het panel bent aangemeld en wachtwoord.
Als je je wachtwoord vergeten bent, klik bij het inlogscherm dan op 'Wachtwoord vergeten' Je vult vervolgens jouw e-mailadres in en klikt op ‘Verstuur’. Je krijgt dan een e-mail om het wachtwoord te wijzigen.
Je kunt je persoonlijke gegevens inzien en eventueel wijzigen op de persoonlijke panelpagina. Via de internetpagina van het panel https://panel.consumentenbond.nl kun je inloggen met het e-mailadres waarmee je bij het panel bent aangemeld en wachtwoord. Klik daarna op je naam en vervolgens op ‘Persoonlijke gegevens’. Als je op de vragenlijst voor persoonlijke gegevens klikt, kun je de gegevens wijzigen. Zorg ervoor dat je na het aanpassen op “verzenden” klikt aan het eind van de vragenlijst.
Je kunt je interessegebieden inzien en eventueel wijzigen op de persoonlijke panelpagina. Via de internetpagina van het panel https://panel.consumentenbond.nl kun je inloggen met het e-mailadres waarmee je bij het panel bent aangemeld en wachtwoord. Klik daarna op je naam en vervolgens op ‘Persoonlijke gegevens’. Als je op de vragenlijst voor persoonlijke gegevens klikt, kun je de interessegebieden wijzigen. Zorg ervoor dat je na het aanpassen op “verzenden” klikt aan het eind van de vragenlijst.
Het aanpassen van de providergegevens kun je via jouw persoonlijke panelpagina verwerken. Via de internetpagina van het panel https://panel.consumentenbond.nl kun je inloggen met het e-mailadres waarmee je bij het panel bent aangemeld en wachtwoord. Klik daarna op je naam en vervolgens op ‘Providergegevens’. Als je op de vragenlijst met basisgegevens voor de Providermonitor klikt, kun je de gegevens wijzigen. Zorg ervoor dat je na het aanpassen op “verzenden” klikt aan het eind van de vragenlijst.
Het aanpassen van de mobiele providergegevens kun je via jouw persoonlijke panelpagina verwerken. Via de internetpagina van het panel https://panel.consumentenbond.nl kun je inloggen met het e-mailadres waarmee je bij het panel bent aangemeld en wachtwoord. Klik daarna op je naam en vervolgens op ‘Mobiele Providergegevens’. Als je op de vragenlijst met basisgegevens voor de Mobiele Providermonitor klikt, kun je de gegevens wijzigen. Zorg ervoor dat je na het aanpassen op “verzenden” klikt aan het eind van de vragenlijst.
Panelleden geven via vragenlijsten hun meningen over en/of hun ervaringen met producten en diensten die de onderzoekers van de Consumentenbond onderzoeken. De resultaten worden gepubliceerd in onze gidsen (Consumentengids, Gezondgids, Geldgids, Digitaalgids of Reisgids), op onze website of worden gebruikt als input voor bijvoorbeeld een campagne door onze afdeling Belangenbehartiging & Communicatie.
Als een artikel is gepubliceerd dat (mede) is gebaseerd op de resultaten van een vragenlijst, wordt het artikel als pdf op de panelpagina bij op tabblad ‘Nieuws’ geplaatst. De artikelen zijn te openen nadat je bent ingelogd.
Ja. Als je na een onderbreking op de button in de uitnodiging klikt, opent de vragenlijst weer en kan je verder waar je bent gebleven.
Het is mogelijk dat je als panellid wordt uitgenodigd voor het thuistesten van producten. In 2015 bijvoorbeeld hebben panelleden meegewerkt aan het thuistesten van de Kidsme FoodFeeder, toiletpapier en shampoo.
Wanneer een vragenlijst wordt opgestart, maken we gebruik van een beveiligde verbinding via SSL. SSL staat voor Secure Socket Layer. Je kunt controleren of jouw verbinding via SSL verloopt aan een slotje in de browser of aan het webadres (https://). De ingevulde gegevens van de vragenlijsten worden versleuteld verzonden en via een beveiligde manier opgeslagen.
De enige gegevens die zijn gekoppeld, zijn het adres en woonplaats. Als het adres/de woonplaats wijzigt in het ledenbestand, wordt dit automatisch overgenomen in het panelledenbestand en vice versa. Het e-mailadres is dus niet gekoppeld. We hebben hiervoor gekozen omdat veel mensen de uitnodigingen voor vragenlijsten op een ander e-mailadres willen (blijven) ontvangen.
Het e-mailadres is niet gekoppeld aan lidmaatschapsgegevens. We hebben hiervoor gekozen zodat panelleden ervoor kunnen kiezen de uitnodigingen voor vragenlijsten op een ander e-mailadres te ontvangen.
Nee. Aan deelname aan het Consumentenbond Internetpanel zijn geen kosten verbonden.
Er staat geen financiële vergoeding tegenover het meewerken aan de onderzoeken. Wél kun je de publicaties zien waaraan je als panellid hebt meegewerkt via jouw persoonlijke pagina zodat je ziet wat het resultaat van het onderzoek is. Daarnaast kun je, als je meerdere keren een vragenlijst hebt ingevuld, elk jaar een keuze maken uit één van onze boeken die we aanbieden. Als je meewerkt aan de (Mobiele) Providermonitor loot je ook nog eens mee voor een tablet of laptop.
Wij gaan zorgvuldig met jouw gegevens om en publiceren onze onderzoeksresultaten altijd anoniem. Wij geven jouw gegevens niet aan derden. De gegevens vallen onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De gegevens van het onderzoek worden wel gekoppeld aan achtergrondgegevens als geslacht, leeftijd en gezinssamenstelling maar niet aan persoonlijke gegevens als naam, adres en woonplaats. De gegevens behandelen we uiteraard strikt vertrouwelijk en worden alleen voor onderzoeksdoeleinden gebruikt.
Bij twijfel aan de herkomst van de uitnodiging, kun je ons altijd een e-mail sturen waarin je vraagt of het klopt dat we het onderzoek uitvoeren en of wij echt de afzender zijn. Je kunt het bericht sturen naar de postbus van het panel cbipanel@consumentenbond.nl.
Nee, er is geen app van het panel. Je kunt wel eenvoudig vanuit de browser een snelkoppeling op de smartphone plaatsen zodat de panelpagina net zo makkelijk als een app te openen is. De manier waarop dit kan, kan per telefoon verschillen. (Bijvoorbeeld android/chrome: na het openen van de pagina https://panel.consumentenbond.nl kies je in het menu voor ‘toevoegen aan startscherm’.).
Je kunt ons altijd bereiken door een e-mail te sturen naar de postbus van het panel cbipanel@consumentenbond.nl. We streven ernaar jouw bericht binnen 2 werkdagen te beantwoorden.